جزئیات اخبار

احمد حاج آقاپور پیشکسوت کشتی، مربیگری، داور بین المللی و نایب قهرمان پیشکسوتان جهان

از شروع تمرین کشتی تا کسب عناوین قهرمانی در سطح کشتی ایران و جهان، اخذ مدارک مربی گری، کسب بالاترین درجه داوری جهان و المپیک و قضاوت در مسابقات معتبر قاره های آسیا، اروپا، آمریکا و مسابقات جهانی در کشورهای مختلف 

چهره درخشان داوری کشتی ایران ، احمد حاج آقاپور در ۲۷ مهرماه ۱۳۳۵ در شهر بندری انزلی و دیار خونگرم گیلان زاده شد ، پدری نیکوفکر و آزاداندیش داشت، به دلایل کاری پدر، نوجوانی احمد با توجه به مأموریت کاری پدرشان در اردبیل ، رامسر و رودسر همراه شد . دانش آموخته تربیت معلّم گیلان و در مرکز آموزش ضمن خدمت در تهران و در رشته ریاضیات محض فارغ التحصیل شد .

 اجرای فن فیتیله پیچ بر روی حریف خود در مسابقات انتخابی گیلان

نوجوانی اش را به فوتبال گذراند و در بین مهاجرت به رودسر و انزلی و معاشرت با رودسری های ذاتاً رفیق دوست، با رضا قوامی همدوره ای ، هم باشگاهی  رفیق و خانواده هایشان نیز از این حیث با هم آشنا شدند ، هر دو الفبای کشتی را زیر نظر میر مظفری آموختند، احمد با توجه به قابلیت های بدنی و فیزیک لاغراندام و جسارتی ذاتی که داشت درسن ۱۵ سالگی در وزن ۴۸کیلو توانست قهرمان آموزشگاه‌های رشت شود.

اولین قهرمانی آقاپوردر مسابقات آموزشگاه های استان گیلان در سن 15 سالگی

اجرای فن کلید کشی  و به پل بردن حریف در مسابقات کشوری

وی دوران نوجوانی اش را با مربیان زحمتکش بسیاری نظیر زنده یاد عسگر موحدی ، زنده یاد بابا اولادی و استاد کاظم دهچایی (در بندر انزلی) و زنده یاد شاهپور بهبودی (در رشت) و بعد از عزیمت به تهران با ( داریوش واعظی ، استاد علی اکبر حیدری ، زنده یاد استاد ناصر گیوه چی ، استاد محمود معزّی پور) که فن و بند و آشنایی کامل با دنیای کشتی را به آنها مدیون است بیاد می آورد ،وی زنده یاد منصوررئیسی و استاد عباس نمازیان و استاد اکبر ایرانمنش را اساتید داوری خود میداند .

شروع داوری کشتی و قضاوت کشتی نونهالان

دنیای قهرمانی کشتی را از همان نوجوانی در شهر زادگاه خود بندر انزلی و رودسر و بعدها با نقل مکان به تهران در مسابقات آموزشگاه‌های ایران منطقه ای ودر سال ۱۳۵۱ در مشهد نفر سوم سبک وزن شد ، همچنین درسال ۵۴ در کرمانشاه در کاپ کیهان ایران نیز سوم شود.

 مسابقات کشتی کشوری نفرات برتر چنگیز عامل از خراسان رضوی، شعر باف از مازندران واحمد آقاپور از گیلان

وی در جام گندم طلایی ایران در سال ۵۵ در بابلسر نیز مقام سوم را تکرار کرد ولی با اوج تمریناتش توانست دو بار در جام گندم طلایی ایران در سال ۵۶ و ۵۷ حائز مقام قهرمانی در وزن خود شود، از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۶۲ بمدت ۱۴ سال چندین دوره قهرمان کشتی استان گیلان بود .

جام گندم طلایی و کسب عنوان قهرمانی

بابازاده داور مسابقه پیروزی آقاپور را در مسابقات انتخابی تیم ملی مقابل علی اکبرنژاد بعنوان برنده اعلام کرده است


در مسابقات منطقه ای ایران سال 1352 نیک سرشت داور مسابقه پیروزی آقاپور مقابل رحیم خباز را اعلام نموده است

هم زمان با بعد پیروزی انقلاب در تصادفی وحشتناک که منجر به شکستگی پای چپ شد کشتی قهرمانی را در اوج جوانی و آمادگی بدنی بسیار بالا از دست داد و دو سال دست به عصا به مداوای پای خود پرداخت. 

با ورود به دنیای داوری و گذراندن درجات سه ، دو ، یک در سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ در رشت و اردبیل در سال ۱۳۶۳ درجه ممتاز ملّی شد و در کلاس استاژ بین المللي در فائزا ایتالیا در سال 1988 توانست درجه سه بین المللي و مجدداً سال بعد نیز در همان مسابقات بین المللی در شهر فائزا درجه دو بین المللي خود را کسب نمود ، در سال 1990 در واژویک لهستان درجه یک بین المللي و بعد ا ز۱۴ سال کسب تجربه و قضاوت در تورنمنت ها و مسابقات بسیاری در اسکوپیه مقدونیه 2004 توانست به بالاترین درجه داوری دنیا ، ( ممتاز بین المللي) نائل شود .

کسب بالاترین درجه ی داوری کشتی ( ممتاز بین الملل ) با استاد زنده یاد مهدی خادی

با توجه به استخدام در آموزش و پرورش و همکاری با بسیاری از بزرگان داوری کشتی ایران در تدریس ریاضیات دبیرستان‌های مناطق ۳ و ۱۵ تهران بمدت ۳۴ سال تدریس نمود و دانش آموزان و دانشجویان و نخبگان ایرانی بسیاری که حائز کرسی های ملی و بین المللی شدند را تربیت نمود ، چندین دوره بعنوان دبیر نمونه همین مناطق صاحب تقدیرنامه شد و یکی از بنیانگذاران گروه فارابی تهران احمد آقاپور بود .

 پر افتخارترین داوران ایران و جهان 

سه تن از بزرگان استان گیلان - آقاپور، فردین معصومی و حاج آقامیری

 برجسته ترین قضاوتهای این داور ارزنده و ممتاز ایرانی:

 جام پیتلانسکی لهستان 1990

 جام میلونه GR ایتالیا 1988 و 1989

 قهرمانی نوجوانان جهان 1992 ، بورسای ترکیه

با رئیس اتحادیه جهانی کشتی نناد لالوویچ

 قهرمانی نوجوانان جهان 1996 تهران

 قهرمانی آسیا تاشکند ازبکستان 1999

 قهرمانی بزرگسالان آسیا 2000 ایران ، همدان

 قهرمانی نوجوانان اروپا 2001 ازمیر ترکیه

 قهرمانی نوجوانان اروپا 2003 اسکوپیه مقدونیه

 قهرمانی بزرگسالان آسیا 2004 ایران ، تهران

 قهرمانی بزرگسالان آسیا 2004 ووهان چین

 قهرمانی آسیا 2005 پکن چین

قهرمانی بزرگسالان آسیا 2005 آلماتی قزاقستان

 قهرمانی آسیا  LL-GR بانکوک تایلند 2006

 قهرمانی آسیا LL-GR مانیل فیلیپین 2007

 قهرمانی جوانان جهان 2019 آنکارا ترکیه

قهرمانی جوانان آسیا 2011 بانکوک تایلند

قهرمانی جوانان جهان 2013 صوفیه بلغارستان

قضاوت در ۴ دوره مسابقات باشگاههای جهان

در کنار افتخارآفرینان ایران وجهان آقایان باقر بهزاد نژاد و محمدعلی صنعتکاران  

 19دوره قضاوت در جام تختی ، جام یادگار ، ۶ دوره جام ناطق نوری ( 1997- 1992 ) و روز جهانی کودک2016 - 1992


با قابلیت های بالای بدنی که این داور ارزنده ایرانی در خود داشت توانست در معیت تیم پیشکسوتان ایران در مسابقات جهانی 2008 میلادی پِرم روسیه بعد از حسین تورانیان به مقام نایب قهرمانی پیشکسوتان جهان آید .

سکوی نایب قهرمانی پیشکسوتان جهان در پریم روسیه در سال 2008

مسئولیتهای بارز ایشان در کشتی ایران:

دبیر انجمن کشتی فدراسیون ورزش‌های آموزشگاه‌های ایران ۱۳۸۰-۱۳۷۵

 رئیس کمیته داوران انجمن کشتی آموزشگاه‌های ایران ۱۳۹۵-۱۳۸۴

 رئیس کمیته داوران استان تهران ۱۳۸۷-۱۳۸۳

 عضو کمیته داوران فدراسیون کشتی ایران ۱۳۹۰-۱۳۸۳

 مدرّس داوری فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران 2016-1990

رئیس کمیته ی داوران استان تهران

دوران پرافتخار این داور ارزنده ایرانی بعد از تصدی مسئولیت‌ های داوری و بازنشستگی از قضاوتهای درخشان در ایران با مهاجرت به کشور آمریکا ادامه یافت و بواسطه تجربیات بسیار بالای خود و ارتباط تنگاتنگی که با داوران خارجی در مسابقات بین المللی ، قاره ای و جهانی داشت بلافاصله توسط مسئولین ورزشی ایالات متحده و فدراسیون کشتی کشور آمریکا به همکاری دعوت شد و ضمن مربیگری باتوجه به داشتن مدرک مربیگری درجه سه از بدو ورود یعنی ۲۰۱۶  بعنوان مربی در دانشگاه  وارنر پاسیفیک و باشگاه کشتی آلن روی پیتمن که وابسته به هیئت کشتی ایالت اورگان در پورتلند (زیرپوشش مستقیم شهرداری  پورتلند و استاندار  ایالت اورگان) شروع به همکاری نمود و با تیم دانشگاه و تیم باشگاهی به اکثر مسابقات استانی ، منطقه ایی ، کشوری و تورنمنت های چند جانبه در آمریکا وکانادا  به عنوان داور و مربی اعزام شد . حاصل همکاری اش باعث شد در مسابقات ایالتی اورگان از سوی روی پیتمن مورد تشویق قرار گیرد واین در حالی بود که علاقمندی اش به میهن مادری اش ایران را با پوشیدن لباس ورزشی و دوبنده کشتی که به پرچم پرافتخار کشورمان ایران مزّین بود نزد آمریکاییان بعنوان داوری مورد اعتماد بخوبی مورد حمایت قرار گیرد .

قضاوت مسابقات کشتی مناطق در کشور آمریکا

در نیویورک در تورنمنت بین المللي فارالل بعنوان یکی از ناظرين برجسته مسابقات حاضر بود و توسط رئیس کمیته داوران ایالات متحده آمریکا و مدرّس اتحادیه جهانی آقای توچی مورد تشویق و بعنوان مشاور در داوری ایالات مختلف اظهار نظر می نمود وبه دلیل ارتباط تنگاتنگی که با  کشتی دنیا داشت در مسابقات اوپن آمریکا باها بعنوان  رئیس تشک حساسترین کشتی ها به وی سپرده شد .

طی همکاری آقاپور ایرانی با فدراسیون کشتی آمریکا از سال 2016 میلادی و با دعوت فدراسیون کشتی و ورزش دانشگاهی ایالات متحده عمده ترین حضور وی بشرح ذیل بوده است:

 تورنمنت بین المللی فارالل  ، نیویورک

 قضاوت در مسابقات اوپن آمریکا  ، لاس وگاس

 قضاوت در انتخابی تیم ملی در همه رده های سنی  ، داکوتای شمالی ، فارکو

 قضاوت در مسابقات رجیونال آمریکا (مناطق پنجگانه آمریکا )  ، آیداهو ، پوکادلو

 قضاوت مسابقات قهرمانی مدارس و  دانشگاههای آمریکا سانفرانسیسکو ، اسپوکن ، لوس آنجلس ، سان خوزه

تنها فرزند این داور برجسته کشتی ایران ، علی آقاپورمی باشد وی مدارج تحصیلی خود در کارشناسی ارشد و دکترا در رشته صنایع و تجارت ازدانشگاه مالایا مالزی ( مولتی مدیا ) کسب نمود و یکی از نخبگان دانشگاه و بعنوان استاد مدعو و عضو هیئت علمی دانشگاه و همچنین استاد دانشگاه‌های آزاد و امام علی تهران و عضو انجمن نخبگان ایران نیزانتخاب شده است.

 خداحافظی علیرضا حیدری قهرمان جهان و المپیک از دنیای کشتی با قضاوت احمد حاج آقاپور و اشک های به یاد ماندنی آنها

به پاس قضاوتهای عادلانه و شجاعانه این داور ارزنده و بین المللي کشتی ایران و خدماتی که در لباس داوری و مربیگری در کشتی دنیا داشته ضمن تمجید از زحماتش به رسم احترام به

جایگاه رفیع داوران پیشکسوت کشتی ایران سلامتی پایدار توأم با سربلندی و عزت روزافزون برایش آرزو می‌نماید .

با تشکر از جامعه داوران پیشکسوت کشتی ایران

        ناصر فروتن فروردین ماه 1401

ایجاد نظرها
لیست نظرها