جزئیات اخبار

نماینده وزن 86 کیلوگرم در المپیک چه کسی خواهد بود؟

چالش تغییر وزن کامران قاسمپور با توجه به مصدومیت حسن یزدانی همچنان با حرف و حدیث همراه است و شاید کادر فنی در چند ماه مانده به المپیک برنامه خاصی برای این دو نفر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، ماجرا از مصدومیت کامران قاسم پور چهره شاخص کشتی ایران و دارنده دو مدال طلای جهان در وزن ۹۲ کیلوگرم، در جریان مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ شروع شد. کامران به دلیلی پارگی کشاله ران حضور در مسابقات جهانی را از دست داد و پس از آن هم به خاطر شرایط جسمانی نه چندان مطلوب در بازی‌های آسیایی هانگژو غایب بود. قاسمپور که دو مدال طلای جهان در وزن ۹۲ کیلوگرم را در کارنامه خود دارد با صلاحدید کادر فنی به یک وزن بالاتر رفت تا در وزن ۹۷ کیلوگرم به مصاف حریفان سرسخت خود برود.

محسن کاوه مدیر سابق تیم‌های ملی و سرمربی فعلی تیم ملی کشتی آزاد پیش از این در مورد تغییر وزن کامران قاسم پور گفته بود: «کامران کشتی گیر وزن ۸۶ کیلوگرم بوده و با توجه به رقابت نزدیکش با حسن یزدانی کادر فنی تصمیم گرفت تا یک وزن بالاتر (۹۲ کیلوگرم) برود و کشتی بگیرد. بعد از این تغییرات دیدیم که کامران ۲ سال پیاپی قهرمان جهان شد اما با توجه به اینکه وزن ۹۲ کیلوگرم یک وزن غیر المپیکی است کادر فنی تیم ملی تصمیم گرفت تا او را به عنوان یک آزمون در وزن ۹۷ کیلوگرم محک بزند.»

البته محک زدن کامران در وزن ۹۷ کیلوگرم چندان جواب نداد؛ او در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد ۲۰۲۲ آمریکا به مصاف رقبای خود رفت که مقابل کایل اسنایدر کشتی‌گیر شاخص ۹۷ کیلوگرم تن به شکست داد. شکست قاسمپور برابر اسنایدر در شرایطی به دست آمد که در این مسابقات ۲ کیلوگرم ارفاق وزن هم وجود داشت، ولی قاسمپور با داشتن وزنی در حدود ۹۰ کیلوگرم و حتی کمتر، حدود ۱۰ کیلوگرم از حریف پر قدرت آمریکایی وزن کمتری داشت و همین موضوع باعث شد چهره شاخص کشتی ایران و جهان برابر اسنایدر حرفی برای گفتن نداشته باشد.

قاسم‌پور با توجه به تغییر وزن برای حضور در چرخه انتخابی باید در مسابقات قهرمانی کشور کارش را شروع می‌کرد اما از آنجا که دوباره مصدومیت گریبان او را گرفت با تأیید پزشک از حضور در مسابقات قهرمانی کشور معاف شد.

ماجرای پیچیده قاسم‌پور در تیم ملی کشتی/ جای حسن یزدانی پر می‌شود؟

قاسم‌پور با وجود مصدومیت تمرینات خود را در وزن ۹۷ کیلوگرم آغاز کرد و در اولین مسابقه رنکینگ‌دار سال ۲۰۲۴ به میدان رفت با این تفاوت که در این مسابقه علاوه بر کشتی‌گیران وزن ۹۷ کیلوگرم، یک رقیب تازه‌ هم در ایران داشت، امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم در این مسابقات حضور داشت که موفق به کسب مدال طلا شد. قاسم‌پور هم در این رقابت‌ها باز هم مقابل اسنایدر شکست خورد و در نهایت به مدال برنز این مسابقات رسید.

زمانی که قاسم‌پور به وزن ۹۷ کیلوگرم آمد برخی اهالی کشتی مخالف حضور او بودند چون اعتقاد داشتند قاسم‌پور نمی‌تواند در وزن ۹۷ کیلوگرم با حریفان سرسخت این وزن کشتی بگیرد. اکبر فلاح پیش از این در گفت‌وگو با مهر عنوان کرده بود که بهتر است قاسم‌پور در وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی بگیرد. کمیل قاسمی سرمربی تیم مازندران و قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن هم اخیراً در مصاحبه‌ای گفته بود کامران قاسم‌پور تا زمانی که در این استان تمرین می‌کرده زیر ۹۱ کیلوگرم بوده است و او بین وزن ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم گیر کرده است.

با این وجود در دور جدید اردوهای کشتی آزاد، قاسم پور همچنان در وزن ۹۷ کیلوگرم کار خود را شروع کرده و قصد ندارد به وزن اصلی خود در ۸۶ یا ۹۲ کیلوگرم بازگردد. اما نکته قابل توجه اینکه حسن یزدانی کشتی‌گیر شاخص ۸۶ کیلوگرم این روزها در دوران نقاهت به سر می‌برد و با جراحی کتف آسیب‌دیده‌اش مشخص نیست در آینده چه وضعیتی خواهد داشت، هر چند که طبق گفته پزشکان زمان بازگشت یزدانی به تشک کشتی به اردیبهشت‌ماه موکول شده اما آیا نابغه کشتی آزاد ایران می‌تواند در مدت دو ماه به اوج آمادگی برای میدان المپیک برسد؟

در چنین شرایطی شاید بهتر باشد کامران قاسم‌پور که سال‎‌ها پشت سر یزدانی بود و به خاطر شکست‌های مداوم مقابل این کشتی‌گیر تغییر وزن داد بار دیگر وزن قبلی خود بازگردد. باید دید در فاصله چند ماه مانده به المپیک، کادر فنی برای این دو نفر چه برنامه‌ای دارد.

ایجاد نظرها
لیست نظرها