جزئیات اخبار

تسلیت جامعه کشتی کشور

تسلیت جامعه کشتی کشور

استاد کیومرث ابوالملوکی دار فانی را وداع گفت

استاد کیومرث ابوالملوکی، یکی از بنیانگذاران کشتی نوین ایران در سن 97 سالگی درگذشت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، جامعه کشتی کشور و کمیته پیشکسوتان کشتی درگذشت این استاد و پیشکسوت کشتی ایران را به خانواده محترم آن مرحوم و جامعه ورزش تسلیت می گوید.


ابوالملوکی که هیچ گاه نتوانست بعنوان کشتی گیر در رقابتهای بین المللی حضور یابد تنها یکبار در سال 1323 قهرمان کشور در وزن دوم در هر دو رشته آزاد و فرنگی شد وی همچنین به کار مربیگری در کشتی نیز پرداخت و شاگردانی نظیر مرحوم علی غفاری را پرورش داد و حتی یکبار در سال 1954 میلادی در رقابتهای جهانی یوکوهاما کمک استاد فیلی بود که تیم ایران در این رقابت ها توسط توفیق جهانبخت صاحب 1 مدال طلا و محمدعلی فردین صاحب 1 مدال نقره و در مجموع با 22 امتیاز پس از شوروی دوم شد .

ابوالملوکی علاوه بر کشتی گرفتن و مربیگری سالها دبیر ورزش دبیرستانهای تهران بود و همچنین در دانشگاه ملی و دانش سرای عالی تربیت بدنی طی سالهای 1329 تا 1347 به تدریس کشتی پرداخت و در چند رقابت بین المللی همچون بازیهای آسیایی 1974 تهران سرپرست تیم های مختلف ورزشی بود .

وی همچنین عضو هیئت رئیسه اولین فدراسیون کشتی ایران در فروردین ماه سال 1328 بود و علاوه بر آن دو کتاب رموز کشتی در سال 1324 و فنون کشتی بصورت مصور در سال 1326 را تالیف کرد که این کتاب 5 بار تجدید چاپ شد .

اما آنچه نام استاد کیومرث ابوالملوکی را در کشتی ایران زنده و جاوید کرده است قضاوت و داوری بوده است، ابوالملوکی بنا به نقل قولی در سال 1949 میلادی اولین داور بین المللی کشتی ایران بوده است.

ابوالملوکی در رقابت های جهانی 1951 هلسینکی فنلاند و رقابتهای المپیک 1956 ملبورن بهمراه مهدی نیکخو و در رقابتهای المپیک 1960 رم بهمراه حمیدی و نیکخو قضاوت کرد و در چند رویداد داخلی حساس نیز همانند دیدار دوستانه تیمهای کشتی باشگاه نیرو راستی با تیم ایتالیا در سال 1329 در تهران بهمراه نیکخو ، یعقوب لطیفی و بیات انتخابی المپیک 1956 ملبورن بهمراه مجتبوی ، نیکخو و سعدیان و در رقابتهای انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در سال 1337 در سالن پارک شهر سابق بهمراه استاد بلور که در آن زمان استاد بلور دیدار حساس توفیق جهانبخت و امامعلی حبیبی را سوت زد نیز داوری کرد .

ابوالملوکی طی سالهای 1354 تا 1358 شهردار دهکده المپیک بود و پس از آن تنها به سرزدن به سالنهای کشتی و گاهی تدریس قضاوت اکتفا کرده است.

ایجاد نظرها
لیست نظرها