جزئیات اخبار

گذری بر زندگی ورزشی رضا قوامی داور پیشکسوت بین المللی کشتی از استان قهرمان خیز گیلان

از شروع کشتی در رده ی نوجوانان زیر نظر استادان حیدر پور، مظفری، زحمتکش و قنبر نژاد، قهرمانی جوانان در استان گیلان، تمرین در باشگاه ایران امروز تهران زیر نظر استاد سید رضا صفوی، تمرین در شهر مراغه زیر نظراستاد اسد مکانی، اخذ مقام های ارزشمند نایب قهرمانی نیروی زمینی ارتش و نایب قهرمانی جام گندم طلایی، نایب قهرمانی مسابقات کشوری در استان مازندران، علاقه و اخذ مدارک مربیگری و داوری کشتی، ارتقاء به درجه ی  استاژ بین المللی در کشور یونان زیر نظر آلبانز ایتالیایی ،درجه دو و یک بین المللی زیر نظر استادان کیم کره ای و زنده یاد استاد مهدی خالدی، مربیگری تیم ملی در کنار زنده یاد محمود معزی پور و قضاوت در مسابقات انتخابی های قهرمان کشوری، تیم ملی و مسابقات معتبر بین المللی داخلی و برون مرزی

داور برگزیده پیشکسوت بین المللی کشتی ایران ، رضا قوامی رودسری در تاریخ ۲۸ تیرماه سال ۱۳۳۲ در شهر رودسر استان سرسبز گیلان و در خانواده ای هفت نفره دیده به جهان گشود . پدرش در بازار رودسر کسب و کار داشت ، برادر فقیدش ( سید کاظم ) از رضا چهار سال بزرگتر بود ، خانواده دارای ظرفیت تحصیلی بسیار بالایی بودند ، برادرش فارغ‌التحصیل مهندسی زمین شناسی از دانشگاه طهران و چندین سال دبیر دبیرستان‌های رودسر بود ، در ابتدا فوتبالیست و بعدها با استعداد و فیزیک مناسبی که داشت در ترکیب تیم منتخب بسکتبال رودسر عضویت و به مقام های قهرمانی بسیاری در استان گیلان و کشور دست یافت .


همین جرّقه ی علاقمندی برای رضا بود و باعث شد رضا در سنین نوجوانی به کشتی روی آورد. در رودسر اولین مرّبی اش محمدرضا حیدرپور بود ، سپس امیر مظفری ، زحمتکش و ابوالحسن قنبرنژاد از داوران خوشنام بین المللی کشتی ایران وی را با الفبای کشتی آشنا نمودند و توانستند رضا قوامی را یکسال پس از تمرین در اولین حضورش در مسابقات قهرمانی جوانان استان گیلان بر سکوی قهرمانی بنشانند.

سال ۵۱ بعلت شرایط خانوادگی و شغل پدر مجبور به مهاجرت به تهران شد و پس از ثبت نام در باشگاه ایران امروز در کنار بزرگانی چون جناب نادر جهانگیری مرد خوشنام و با احترام کشتی و زیر نظر سیدرضا صفوی مشغول به تمرینات شود . سال ۵۲ به خدمت سربازی عازم و پس از ۶ ماه حضور در تهران برای ادامه خدمت به مراغه تقسیم و اعزام شد . در شهر تاریخی زیر نظر اسد مکانی و در کنار نامدارانی چون منصور آصفی و میربابا هاشمی ( داور خوش اخلاق مراغه ای ) و دیگر قهرمان قزوینی پیشکسوتان جهان ، فرهادی مقدم در سطح کشتی اش را ارتقاء داد .


در سال ۵۳ در مسابقات نیروی زمینی ارتش در تبریز به مقام سوم ایران دست یافت ضمن آنکه رقابتهای آنسال با کیفیت بسیار بالایی انجام شد ، سال ۵۴ تا ۵۵ بمدت دو سال زیر نظر استاد زنده یاد حاج محمود معزی پور در باشگاه تاج سابق مشغول به یادگیری ریزه کاری های کشتی از این مربی کارکشته و صاحب نام شد ، بعد از آن طی سال‌های ۵۵ تا ۶۲ بارها به مقام قهرمانی استان گیلان رسید ، یکبار نیز در مسابقات قهرمانی کشور در مازندران سال ۵۷ به مقام نایب قهرمانی وزن خود نائل آمد .

در مسابقات جام گندم طلایی نیز یکبار مقام با نایب قهرمانی روی سکو ایستاد و سپس در ادامه روند رو به رشدش در کشتی در سال ۱۳۵۷ در کلاس مربیگری زیر نظر استاد محسن فرح وشی و در کنار بزرگانی چون زنده یاد منصور رئیسی، دکتر یلدایی ، دکتر احرابی فرد رئیس وقت مدرسه عالی ورزش و آموزش فرنگی را با زنده یاد محمود ملاقاسمی ستاره سابق کشتی جهان اصول مربیگری را فرا گرفت ، ضمن اینکه در همان سال به داوری نیز علاقمند شده بود در خلال مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور در سال ۵۷ در شهر رشت با تدریس استاد رحیم عظیمی چهره ماندگار داوران کشتی ایران و استاد مجتبی نبویه که مدرّس جدول بود به اتفاق دوست و همشهری شفیقش احمد حاج آقاپور به جرگه داوران درجه سه ملی بپیوندد .

سپس درسال ۱۳۶۰ بهمراه آقاپور در کلاس ارتقای سه به دو ملی در اردبیل با دیگر استاد فقید داوری کشتی ، زنده یاد حاج رحیم جدی اردبیلی شرکت و موفق به کسب درجه دو ملی شدند .سه سال پس از آن در مسابقات قهرمانی استان گیلان با تایید و ارتقای درجه توسط استاد ایرج سلحشور در شهر فومن قضاوتهای عالی و بی نقص خود را به نمایش گذاردند و بهمراه تعدادی از داوران برگزیده ملی در سال ۶۷ در کلاس استاد عارف ربطی با شرکت ۱۵ تیم از استان‌های صاحب کشتی در جام ناطق نوری ، رشت ، رضا قوامی و حسن آفتاب پور تنها نفرات قبول شده از کلاس استاد ربطی حائز دریافت درجه ممتاز ملی معرفی شدند .

شور و شوقی که در مربیگری  کشتی داشت در سال ۶۴ مجدداً در کلاس ارتقای مربیگری با مربی صاحب نام استاد محسن فرح وشی در تهران شرکت و جزو قبول شدگان در کلاس بود .

روند موفقیت این چهره علاقمند کشتی باعث شد در سال 1990 میلادی بهمراه داورانی چون رضا فیروزکوهی ، مرحوم  ابوالفضل سرلک ، مرحوم احمد کاوه و علیرضا رستمی عازم کشور یونان شوند و در جام دیمیتریا همگی با قضاوتهای عالی خود استاژ درجه سه بین المللي را از مدرس برجسته فدراسیون جهانی کشتی FILA ، آلبانز ایتالیایی قبول شده به درجه سه بین المللی نائل آیند ، در سال 1996 در مسابقات جام تختی در مشهد مقدس از آزمون ارتقای درجه سه به دو توسط دکتر کیم ، دیگر مدرس صاحب نام FILA و دستیار ژاپنی اش نمره قبولی گرفته و به درجه دو بین المللي نائل شود .

یکسال پس از آن در سال 1997 میلادی اینبار در مازندران ، مهد کشتی ایران که میزبان جام تختی بود مجدداً در حضور دکتر کیم و زنده یاد حاج مهدی خالدی ، استاد فقید داوری و چهره ماندگار داوران کشتی توانست به درجه یک بین المللی ارتقاء یابد .

رضا قوامی در یک نگاه

در سال ۱۳۵۵ به استخدام سازمان تربیت بدنی در آمد،  بلافاصله مسئول تربیت بدنی بخش کلاچای شد ، پس از آن بمدت هفت سال رئیس تربیت بدنی شهرستان رودسر شد .

سپس به بندرعباس مأمور و در هرمزگان همزمان پست رئيس اداره فنی و نظارت بر ورزش را با ریاست هیأت کشتی هرمزگان را با دبیری چهره گرانقدر و خدوم کشتی جناب هدایت قهری در پست دبیری هیأت عهده دار شدند ، ضمن اینکه توأمان مربیگری تیم منتخب استان را نیز در دست داشت .

پس از هرمزگان به شهر سمنان منتقل و بمدت ده سال رئیس اداره فنی و نظارت بر ورزش استان و یکسال نیز سرپرستی هیأت کشتی را بر عهده گرفت ، طی مدتها مربیگری کشتی گیران صاحب نامی چون دکتر صادق محبوبی ، ابوالفضل اصغرزاده و بهزاد یونس پور از شاگردان طراز اول رضا قوامی در سطح کشور درخشیدند.

بعنوان مرّبی تیم جوانان در سال ۷۳ درکنار مرحوم حاج محمود معزّی پور در اردوی تیم ملی بهمراه دکتر محبوبی نظارت بر آمادگی جسمانی کشتی گیران صاحب نام کشور چون ( علیرضا حیدری ، علیرضا رضایی و علیرضا دبیر و ..) را در اردوی تیم ملی جوانان زیر نظر گرفت .

بعد از سمنان مجدداً در سال ۱۳۸۱ به زادگاه پدری خود رودسر منتقل و پس از دوسال ریاست تربیت بدنی رودسر در سال ۱۳۸۳ بعد از ۳۰ سال خدمت در سازمان تربیت بدنی به درجه بازنشستگی نائل آمد .

عمده ترین قضاوتهای این چهره پیشکسوت داوری کشتی

از سال ۶۹ تا ۱۳۹۰ قضاوت در مسابقات جام تختی ، جام ناطق نوری ، روز جهانی کودک ، جام برادران شهید پورزند ، جام یادگار امام

مسابقات بین المللی دیمیتریای یونان 1990 میلادی

جام جمهوريت ترکیه بهمراه تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان ایران ، 2004 میلادی

جام بین المللي پیت لازینسکی لهستان با تیم ملی ایران 2010 میلادی

جامعه ی داوران ایران به پاس سالها خدمات خالصانه و ماندگار این چهره گرانقدر و پیشکسوت داوری کشتی جایگاه ایشان را ارج نهاده ، برای ایشان و خانواده ی گرامشان آرزوی سلامتی و سربلندی می نماید .

با تشکر از جامعه داوران پیشکسوت بین المللی کشتی ایران

ناصر فروتن – شهریور ماه 1401

ایجاد نظرها
لیست نظرها