جزئیات اخبار

رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی: کاویانی در مبارزه با گرایی ضربه فنی نشد

رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی: کاویانی در مبارزه با گرایی ضربه فنی نشد

تهران - ایرنا - رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی گفت: با توجه به بازبینی فیلم مبارزه وزن ۷۲ کیلوگرم بین «امین کاویانی‌نژاد» و «محمدرضا گرایی» مشخص شد که کاویانی‌نژاد ضربه فنی نشده است.

«ناصر فروتن» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمیته داوران فدراسیون کشتی در طول سال باید داوران خود را با شرکت دادن در مسابقات مختلف، کنترل کند که بهترین فرصت همین تورنمنت‌های بین‌المللی است که در داخل کشور برگزار می‌شود. برخی از داوران در رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی در کرمانشاه و برخی هم در کشتی فرنگی جام تختی در شیراز کنترل شدند و بخشی دیگر نیز در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد و جام یادگار امام (ره) کنترل خواهد شد.

وی اظهار داشت: در رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی در شیراز ۱۳۰ مبارزه برگزار شد، مسابقاتی که به عنوان انتخابی تیم ملی و پیش از بازی‌های المپیک بود.  پیش از آغاز مسابقات با توصیه‌ای که کادر فنی و به خصوص شخص «محمد بنا» سرمربی تیم ملی داشت، حساسیت رقابت‌ها برای داوران بازگو شد که شرایط خاص و حساسیت‌های خودش را دارد،  چرا که با یک اشتباه، یک کشتی‌گیر احتمال دارد دوبنده تیم ملی را از دست بدهد. برهمین اساس کلینک داوری پیش از مسابقات با حضور «هادی حسن» نماینده عراقی اتحادیه جهانی کشتی برگزار و همه موارد به داوران گوشزد شد و هر چند مسابقات سنگین و سختی بود اما داوران در مجموع قضاوت‌های خوبی داشتند.

فروتن بیان داشت: اگر هم اشتباهاتی وجود داشت، با چلنجی که انجام می‌شد، به اتفاق نماینده اتحادیه جهانی، موارد را با بازبینی فیلم بررسی می‌کردیم. فقط در یک مسابقه و آن هم مبارزه «امین کاویانی‌نژاد» و «محمدرضا گرایی» حاشیه و حساسیت ایجاد شد. کشتی بسیار زیبایی بود و در پایان به دلیل آنکه مربیان واقف به شیوه‌نامه اتحادیه جهانی نبودند، حرکاتی را انجام دادند که در گذشته نیز به دلیل همین آگاه نبودن از شیوه‌نامه لطمه خورده بودیم. برای مثال به دلیل دست ندادن نماینده کشورمان با مربی حریف، تیمی که قهرمان جهان بود، نایب قهرمان شد و یا کشتی‌گیری که برای شرکت در مراسم دریافت مدال، لباس مناسبی نداشت، مدالش را پس گرفتند و بر همین اساس هیچ مربی اجازه ندارد روی تشک برود که برخی مربیان با انجام این کار، زیبایی‌های کشتی کاویانی‌نژاد و گرایی را گرفتند و کام مردم را با این حرکت اشتباه تلخ کردند.

وی ادامه داد: بعد از این ماجرا به همراه «هادی حسن» نماینده عراقی اتحادیه جهانی کشتی را نگاه و آنالیز کردیم. نکته‌ای که مدرسان اتحادیه جهانی همچون «چیچی اوغلو»، سرنک و بوعزیز در زمان ضربه فنی تاکید دارند آن است که داوران در این شرایط باید یک حوصله‌ای داشته باشند و در زمان ضربه فنی پشت حریف بین یک ثانیه تا نزدیک به ۲ ثانیه باید به تشک بچسبد و ضمن آنکه اگر فیلم مبارزه این ۲ کشتی‌گیر را نگاه کنید، دست گرایی در آن شرایط زیر شانه کاویانی‌نژاد بود و طبق نظر صاحب‌نظران ضربه فنی محسوب نمی‌شود و متاسفانه جنجالی که بعدا درست شد در حق مردم نبود و من خودم ۱۵ سال مربی بودم و به طور حتم مربیان ما باید با قوانین مقررات آشنایی کافی را داشته باشند.

رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی ادامه داد: مربیان کشورمان باید توجه داشته باشند که قوانین و مقررات داخلی با بین‌المللی تفاوت دارد و البته مدتی است که در رقابت‌های داخلی هم سخت‌گیری می‌کنیم و چنانچه کشتی‌گیران و مربیان شیوه‌نامه را رعایت نکنند، جریمه خواهند شد و از آن طرف نیز اگر داوران نیز اشتباه داشته باشند چنین جریمه‌هایی نیز برای آنان در نظر گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سووال که آیا تنها اشتباه داوران در همان مبارزه وزن ۷۲ کیلوگرم رخ داد؟ گفت: برخی اشتباهات ممکن است از دید کشتی‌گیر، داور و مربی خارج شود و بعد از بازبینی فیلم، متوجه اشتباهات می‌شویم. اما در کشتی فرنگی نخستین کسی که مطلع می‌شود که حریف از پا استفاده کرده، خود کشتی‌گیر است و ممکن است مربی و داور مطلع نشود و در این شرایط کشتی‌گیر این اجازه را دارد تا از چلنج برای بازبینی فیلم استفاده کند.

احتمال حضور ۲ داور ایران در المپیک

فروتن همچنین در خصوص انتخاب داوران کشورمان برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، اظهار داشت: بخشی از داوران در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ در نورسلطان قزاقستان انتخاب شدند که ۲ داور کشورمان یعنی «نیما صادقی» و «محمد مصلایی‌پور» انتخاب شدند و هر ۲ نفر آنان نیز شانس حضور در بازی‌های المپیک را خواهند داشت. اخیرا هم «مهدی بشیرزاده» از خوزستان به جمع داوران S۱ (المپیکی) اضافه شدند و «سعید عباسی» از قم نیز که پیش از این به این عنوان دست یافته بودند. البته اتحادیه جهانی کشتی برای انتخاب داوران المپیکی در نورسلطان به نتیجه قطعی نرسید و قرار است داوران در رقابت‌های قهرمانی آسیا و پیکارهای گزینشی آسیا در چین و گزینشی جهانی در بلغارستان دوباره ارزیابی شوند.

ایجاد نظرها
لیست نظرها