جزئیات اخبار

گذری بر زندگی ورزشی علی اکبر سبزعلی یکی از موفق ترین مربیان کشتی شهرری

از شروع تمرین کشتی، تمرین در باشگاه های زمانی، راه آهن تهران، شهرری تا قهرمانی، اخذ مدرک مربیگری، تربیت شاگردان در سطح ملی، بین المللی، جهانی و المپیک تا ریاست هیئت کشتی شهرتان ری


علی اکبر سبز علی متولد 1324 در روستای مبارک باد بهشتی در یک خانواده متوسط به دنیا آمد، 13 ساله بود که در کارخانه چیت ری مشغول به کار شد سپس به کارخانه ممتاز پارچه بافی رفت در همان سال چون به کشتی علاقه داشت و فیزیک مناسبی داشت توسط آقای منصور قنبر بهشتی که از کشتی گیران به نام و از قهرمانان کشتی کشور بود به باشگاه زمانی معرفی و تمرین خود را زیر نظر زنده یادان استاد محمو زمانی و علی شیرازی ( علی قارداش)  شروع کرد.

داوود کربلایی، منصور قنبر بهشتی و علی شیرازی ( علی قارداش )

بعد از چند سال زحمت و تلاش توانست نفر اول باشگاه خود شود سپس با تلاش های خیلی زیاد توانست  نفر اول شهر ری در وزن  48 کیلوگرم شود.

 

پیروزی بر یکی از حریفان خود در انتخابی شهرری

 در آن زمان تیم کارخانه ممتازکه از قهرمانان به نامی چون قاسم بابای جعفری، حسین عزیزی، منصور قنبر بهشتی، اسماعیل ابر قویی، محمد زمانی و بهمن حبیبی بهره می برد به عضویت این تیم قدرتمند درآمد سپس به پیشنهاد آقای بهمن حبیبی که خود نیز از کشتی گیران به نام بود به باشگاه راه اهن معرفی و زیر نظر مربی تیم ملی آقای خجسته پور تمرین خود را شروع کرد در آن زمان زنده یاد پهلوان غلامرضا تختی نیز در باشگاه راه آهن تمرین می کرد، وی برای مدتی که در این باشگاه تمرین می کرد تجربه ی لازم را بدست آورده بود، تا اینکه با ابتکار رئیس وقت هیئت کشتی شهر ری سروان سر مستی آقای حاج حسین فعلی( فیلی ) که از بزرگان مربیگری ایران بود به شهر ری آورده شد، این اتفاق خوب باعث شکوفایی کشتی گیران شهرری شد.

حضور حاج فعلی ( فیلی ) در جمع قهرمانان شهرری

تمام نفرات برتر و بچه های تیم ملی به شهر ری می آمدند و اکبر آقای سبزعلی نیز با انگیزه ی بالایی که داشت به تمرین در شهر خود زیر نظر حاج فعلی تمرین می کرد وی در اولین حضورش در انتخابی کشوری در وزن 48 کیلوگرم به مقام  ششم و در مسابقات کارگری کشور از پالایشگاه تهران نیز به مقام چهارم رسید.

قهرمانان بلند آوازه ی کشتی شهرری در سال 1352

تا اینکه در کشورمان انقلاب شد و به توصیه ی خانواده اش تشکیل خانواده داد،  بعد از دوران جوانی در سال 1363 در کلاسی که به همت رئیس وقت هیئت کشتی شهرری حاج محسن سبزعلی برگزار شد شرکت کرد، تدریس این دوره آموزشی که زیر نظر فدراسیون وقت انجام می شد با زنده یاد استاد محمد رضا نوایی، یداله اعتصامی و مرحوم زنده یاد رزاقی بود ایشان پس از گذراندن مراحل آزمون موفق به اخذ مدرک مربیگری گردید، شروع کار وی از باشگاه شهید بهشتی انجام پذیرفت، سپس به  پالایشگاه تهران رفت و سالیان سال به امر تمرین ورزشکاران مستعد آن مرکز بزرگ پرداخت.

حضور تیم کشتی شهرری و تهران در مسابقات کشتی در شهرستان درود استان لرستان

بعد از چندی با توصیه ی آقای  حاج محسن سبز علی که  رئیس وقت هیئت کشتی آن زمان بود به باشگاه کهریزک رفت و مدت سه سال در آن منطقه به تعلیم نونهالان و نوجوانان پرداخت.


کوچ جواد سبزعلی فرزند علی اکبر سبزعلی توسط زنده یاد مرحوم حاج قاسم بافرانی

سپس به باشگاه اول دولت آباد رفت،  اوج هنر سبزعلی در باشگاه شهید انور نمایان شد وی با تلاش های شبانه روزی و با عشقی که به پرورش نوخاصته ها و علاقه مندان آن منطقه داشت شاگردان زیادی را  در سطح کشور و مسابقات بین لمللی معرفی کرد، کشتی گیرانی چون کوروش ولی پور و زنده یاد مرحوم علی افتخاری که هر دو در مسابقات جهانی و المپیک ناشنوایان قهرمان و موفق به کسب مدال طلا شدند.

ایستاده از راست سید مهدی منیری، کورش ولی پور، ناصر فروتن، زنده یاد سید علی افتخاری، محمد صادق فروتن

در باشگاه شهید انور دولت آباد کشتی گیران ارزشمندی چون برادران ملک زاده، برادران عبدی، عزیز میری، حسن کمره ای و جواد صفایی شکوفا شدند و هرکدام افتخارات تحسین برانگیزی برای کشتی شهرمان به ارمغان آوردند.

حسن کمره ای نفر اول بزرگسالان کشور و نفر سوم جام دانکلوف بلغارستان

این مربی توانمند بعد از مدتی به باشگاه ارشاد آموزش و پرورش و چند سالی هم در قرچک ورامین حضور پیدا کرد، چند سال مربی پالایش فرش تهران با محمود خاوران همکاری داشت و  بعد به نفت تهران دعوت شد و با یعقوب نجفی جویباری همکاری تنگاتنگی داشت.

 سعید آذربایجانی از کشتی گیران موفق تیم ملی به همراه اکبر سبزعلی رئیس وقت هیئت کشتی شهرری

بعد از کسب کوله باری از تجربه بعنوان مربی سه  دوره در جام جهانی روز کودک، نوجوانان آسیا در تهران، مربی جام ملی حافظ اسد درکشور سوریه روی صندکی کوچ نشست  همچنین3 سال و نیم هم بعنوان رئیس هیئت کشتی شهرستان ری بر افتخارت خود افزود.


نوجوانان تیم ملی در مسابقات روز جهانی کودک

شاگردان افتخارآفرین علی اکبر سبزعلی:

1-     کوروش ولی پور قهرمان ناشنوایان جهان و المپیک 

2-  زنده یاد علی افتخاری قهرمان  ناشنوایان جهان

3-     جواد صفایی قهرمان چهارم جوانان جهان

4-     حسن کمره ای  نفر اول بزرگسالان کشور و نفر سوم جام دانکولف بلغارستان

5-     پرویز ملک زاده  قهرمان آموزشگاه های کشور

6-      مسعود نهاوندی قهرمان دو دوره پیشکسوتان جهان

7-     عزیز میری قهرمان پیشکسوتان جهان

همچنین هشت نفر از شاگردان ایشان در حال حاضر مربی و نه نفر داور ملی و بین المللی هستند که در میادان داخلی و بین المللی مشغول قضاوت می باشند.

میثم قوتی داور بین المللی کشتی از شاگردان اکبر سبزعلی

این مربی خدوم و زحمتکش کشتی علاوه بر پرورش جوانان کشورمان در کارهای خیر و عام المنفعه حضوری فعال داشته  و در ساخت  حسینیه ی جوانان بهشتی، مجموعه ورزشی سیدالکریم و تشکیل کانون پیشکسوتان و نام آوران شهرری نقش بسزایی داشته است نامبرده در حال حاضر در شهرستان آبیک استان قزوین مشغول تعلیم نوجوانان و جوانان این مرز و بوم می باشد.

   

             ناصر فروتن ( بافرانی ) 

           اردیبهشت ماه 1401


ایجاد نظرها
لیست نظرها